7th Seal
Ancient Splendor
Aghast
Death As Solution
Unspoken Veneration
Death Cult Era
Vile Intervention
Gateway To Oblivion
Unholy War
Black Wings Of Death
Grievance

 


 

 


Thomas Backelin - Vocals, Guitar

Niclas pepa Andersson - Lead Guitar

Anders Backelin - Bass

Micke Backelin - Drums

 



LORD BELIAL: "Revelation - The 7th Seal"   lord belial       

distributed in Switzerland by Irascible Distribution


"
Nocturnal Beast
The Seal of Belial

review by Andrea "Sacrifice" Scimone ___   in English and in Italian

                       


Music played with 

sweat and passion.

 

Revelation - the 7th Seal (released by Regain Record) is the seventh Full – length from the Swede Lord Belial, the quartet author of a Swedish black/death metal whose sonorities are always in  balance among sinister melodies, brutality, power and speed.  

The album starts with a brief arpeggiated  intro which flows in the second piece "Ancient Splendor", based  on midtempo- drums with the "classical" melodies, typical of  Lord Belial’s sound with the two axes that are crossed tracing a various sonorous carpet that immediately remains in head. 

"Aghast", the third song, starts with a more marked speed, yet a melodic break is not missed, where some notes of synth and a guitar solo of valuable execution quickly glance.  

"Death as Solution" is a track that begins with a particular vocal approach, a, so to say, "atypical" one (at times it reminds us to old Borknagar) yet it flows subsequently into a good black/death metal song full of aggressiveness and wickedness. 

At this point, it seems superfluous going on  track by track, because the album is mainly characterized by the same coordinated described above. Therefore, all in all, we speak about good pieces of pure Swedish black/death metal characterized by speed and brutality alternated with passages and melodic moments really worthy of note. A particular applause goes to the song "Death Cult Era" (surely one of the most beautiful of the album), to the eighth track "Gateway to Oblivion" (that starts with an arpeggio and a very melancholy initial walk , in order to flow then into an "epic break " with so much of clean voice) and "Unholy War" (with series of riff and shiver-giving passages). 

Lord Belial puts the word “end” to their Apocalypse after approximately 40 minutes of music played with sweat and passion. The great merit of the album, besides the notable technical preparation of all the involved musicians, is surely in the immediateness of the compositions, never too long and complex, that don't bore the listener whose concentration remains always high.

In my opinion, the production (by the genius Andy LaRocque) perfectly matches the proposed musical genre. It doesn't result to be "plasticized" (as many products "made in Sweden", to which we are accustomed, unfortunately are) and  perfectly succeeds in exalting every single instrument with a mix of perfect sound.   

In conclusion, "Revelation- the 7th Seal" represents the confirmation to the nth degree from one of the few bands who still play, in a really enviable way, a kind of music whose principal difficulty consists in always equilibrating the balance of  heaviness and melody, proving to be worthy of trust any time.

Great Lord Belial! 

 

 

 

 

Italiano:

 

Revelation - the  7th Seal (uscito per Regain Record) è il settimo Full- length degli svedesi Lord Belial, quartetto autore di un black/death metal svedese dalle sonorità sempre in bilico tra melodie sinistre, brutalità, potenza e velocità.

L’album parte con un breve intro arpeggiato che sfocia nel secondo pezzo “Ancient Splendor”, brano basato su tempi medi di batteria con le “classiche” melodie tipiche dei Lord Belial con le due ascie che si incrociano tracciando un tappeto sonoro vario e che rimane subito in testa.

“Aghast”, il terzo brano, parte con una velocità più marcata ma non manca un break melodico dove fa capolino qualche nota di synth è un’assolo di chitarra di pregevole fattura.

“Death as Solution” è un pezzo che inizia con un particolare approccio vocale per così dire “atipico” (sembra a tratti di ricordare qualcosa dei primi Borknagar) ma che sfocia in seguito in un’ottima black/death metal song piena di aggressività e cattiveria.

A questo punto sembra superfluo continuare con una track by track in quanto l’album si caratterizza principalmente sulle stesse coordinate descritte sopra. Si parla quindi di ottimi pezzi di puro black/death metal svedese caratterizzato da velocità e brutalità alternata a passaggi e momenti melodici veramente degni di nota. Un plauso particolare va comunque alla song “Death Cult Era” (sicuramente una delle più belle del disco), all’ottava traccia “Gateway to Oblivion” (che parte con un arpeggio e un’andatura iniziale molto malinconica per poi sfociare in un break “epico” con tanto di voce pulita) e “Unholy War” (con una serie di riff e passaggi da brivido).

I Lord Belial mettono la parola fine alla loro Apocalisse dopo circa 40 minuti di musica suonata con sudore e passione.

Il grande pregio dell’album, oltre alla notevole preparazione tecnica di tutti i musicisti coinvolti, sta sicuramente nell’immediatezza delle composizioni, mai troppo lunghe e complesse che non stancano l’ascoltatore mantenendone sempre alta la concentrazione.

La produzione (del genio Andy LaRocque), a detta di chi scrive, si sposa perfettamente con il genere di musica proposta. Non risulta essere “plastificata” (come ormai tanti prodotti made in Sweden ci hanno purtroppo abituato) e riesce perfettamente a esaltare ogni singolo strumento con un mix di sound perfetto.  

Per concludere, l’ennesima conferma da una delle poche band rimaste a suonare in maniera veramente invidiabile un genere dove la difficoltà principale sta nel mantenere sempre in equilibrio il bilanciamento della pesantezza e della melodia risultando sempre credibili.

Grandi Lord Belial!

 


Andrea "Sacrifice" Scimone  28.07.2007
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